Verbeij/Soeters - Morse



Met het album "Morse" geven de heren Verbeij en Soeters een indrukwekkend visitekaartje af!





 

"We embraced a concept that challenged us to search for the unknown and that structured our creative impulses.

The realization of our album took some years. In this period, our compositions matured and they developed into inspiring meeting points; they became places to be rediscovered by ourselves and by the inspiring musicians who influenced this album deeply. Our goal was to focus our imagination, expression and musical embodiment into one album: MORSE."
- Bart Soeters and Floris Verbeij

 

Deze mannen hebben met het album “Morse” een geweldig album afgeleverd. Soeters op bas, Verbeij vleugel en verder niet bepaald de minste namen; Arthur Lijten drums, Michael Moore op clarinet, Fay Lovsky met waterharp, duimharp en zingende zaag en Erik Rutjes gitaar.

 

“Buren”, de openingstrack opent misterieus en enigszins onheilspellend, om middels de clarinet van Moore een melancholieke lijn te volgen. Tweede track is LimBlim, opgedragen aan Oswald, broer van Floris Verbeij. “as a child, sitting in his chair, succeeded in pointing to all directions he couls think of”
Heerlijk uptempo pianospel, adequaat ondersteund door drum en bas en loopt vloeiend door in “living without you”, een cover van Randy Newman. Dan “Morse”, titeltrack van dit album is de volgende stap in dit muzikale avontuur. Ritmisch, melodieus en meeslepend. Vervolgens “Johannes” (naar zoontje van Verbeij). Dit is een mooi, ontroerend miniatuurtje op de vleugel van 21 seconden en loopt naadloos over in de zesde track, “PBS”, een bewerking van Mingus. De achtste track, “Tirza” is geinspireerd op de gelijknamige novel van Arnon Grunberg. “M.A.R.I.K.E.” is gebaseerd op de noten die corresponderen met deze letters. Afsluitende track, “both sides now” is een fraaie cover van Joni Mitchell.

Resumerend; dit album is beslist van internationale klasse! De composities staan als een huis, zijn muzikaal en meeslepend. De algemene toon is vrij mellow, maar nergens te zoet of voorspelbaar. Opname en mastering zijn typisch voor Challenge; instrumenten staan mooi vrij in de imaginaire stage en klinken schoon. Wat mij betreft voor zowel opname, mastering als muzikale relevantie een dikke 9; aanbevolen dus!

 

Mar .



Dit artikel is geplaatst door: Mar

Home